لیست اختراعات مهدي ترابيان اصفهاني
سيستم شناسايي هوشمند رفتار بارهاي الكتريكي جهت مطالعات برنامه ريزي كه به عنوان يك تجهيز در سيستم هاي قدرت در حال توسعه و يا بصورت يك فرآيند در سيستم هاي موجود در حوزه برق قدرت و الكترونيك قرار دارد. با توجه به اينكه برنامه ريزي و مطالعه سيستم هاي قدرت در حوزه زمان به دليل تحليل عوامل مخرب كيفيت توان و ايجاد اختلات مختلف از اهميت خاصي براي متوليان شركت هاي برق رسان نظير شركت هاي توزيع دارد. معمولا اكثر اختلالات و اعوجاجات كيفيت توان ناشي از بارهاي غير خطي در سيستم هاي قدرت مي باشد. منظور از بار غير خطي هر تجهيز الكتريكي است كه مشخصه ولتاژ-جريان آن خطي نباشد. تا كنون دستگاهي كه بتواند اين گونه بارها را شناسايي رفتار كند وجود نداشته است. لذا اين اختراع دستگاه و بالتبع آن فرآيندي را معرفي مي كند كه بر اساس بكارگيري هوش مصنوعي و بر مبناي مدل هاي مخفي ماركوف پنهان و استفاده از روش كد گذاري زنجيره اي انواع بارهاي غير خطي را مدلسازي و براي مطالعات و برنامه ريزي سيستم به محققين تحويل مي دهد. اين دستگاه به گونه اي طراحي شده است كه تنها با دريافت ولتاژ و جريان از دستگاه هاي اندازه گيري قابليت مدلسازي انوع بارها كه حتي كه داراي تغييرات شديد جريان و ولتاژ مي باشند را دارا مي باشد.
سيستم پيش بين هوشمند توان غير فعال مبنتي بر فليترهاي وفقي در حوزه مهندسي برق كاربرد فراواني دارد. زيرا افزايش سرعت عملكرد تجهيزات مختلف به دليل اينكه سبب بهبود عملكرد فعلي تجهيز مي شود و از خصوصيات عملكردي آن به نحوه مطلوبي استفاده مي شود، از اهميت ويژهاي برخودار است. توان راكتيو و ضريب توان يكي از پارامترهاي تاثير گذار در بهبود كيفيت توان در سيستم قدرت مي باشد. اين پارامتر در اكثر جبران كنندههاي قدرت به عنوان پارامتر كنترلي استفاده ميشود. در صورتيكه بتوان اين پارامتر توسط سيستمي پيشبيني نمود، افريش سرعت و حذف تاخير در جبران كننده ها صورت مي پذيرد كه به اين ترتيب سرعت عملكرد تجهيز و كنترل آن بهتر شده و قابليت هاي جبرانساز به نحوه مطلوبي افزايش مي يابد. اين اختراع راكتيو متر پيشبيني بر مبناي استفاده از فيلترهاي وفقي RLS و LMS ارائه مي كند كه اولا قابليت استفاده در كليه سيستمهاي داراي تاخير را داراست ثانيا توان راكتيو را در بارهاي با تغييرات بسيار زياد نيز تخمين و پيش بيني ميكند. از اين راكتيو متر در كنترهاي موجود در بازار براي كاهش خطا مي توان به سادگي استفاده نمود.
اين اختراع مسترسوئيچ تمام ديجيتال جامع ناميده ميشود و در حوزه فني مهندسي برق و مكانيك قرار دارد. كاربرد يك مستر سوئيچ در اتاقك جرثقيلهاي بزرگ صنعتي ميباشد بهطوريكه راننده فرامين خود را از طريق آن به تابلو فرمان قدرت انتقال ميدهد. تعداد و پيچيدگي فرامين ارسالي توسط راننده بسيار زياد است و يك مستر سوئيچ بايستي قابليت تحمل سيكلهاي كاري پيوسته و سوئيچهاي مداوم را داشته باشد و باوجود محيط كاركرد گرم و آلوده ساليان متمادي به كار خود بدون خرابي ادامه دهد. اين دستگاه كه مستر سوئيچ ديجيتال يا جويستيك الكترومغناطيسي قدرت ميباشد با ارائه نوآوريهاي جديدي ميتواند بهطور جامع جايگزين كليه محصولات خارجي و قديمي از اين نوع باشد و همراه با بهبود عملكرد سيستم موجب افزايش طول عمر و كاركرد دقيق سيستم شود. اين دستگاه قابلجايگزيني و برنامهريزي بوده و امكان ثبت اطلاعات و نمايشگرهاي ويژه را ارائه ميدهد و با توجه به ماهيت نرمافزاري و ديجيتال اين دستگاه عدم نياز به سرويس و روغنكاري دارد. با اين اختراع بهعنوان اولين نمونه به اين سبك در دنيا، نياز كشور به تأمين مستر سوئيچهاي خارجي رفع ميشود و موجب افزايش راندمان و ارتقا نحوه عملكرد جرثقيلهاي صنعتي خواهد شد.
توصيف اختراع عنوان اختراع (بهگونهاي كه در اظهارنامه ذكر گرديده است) موقعيت سنج هوشمند تونلي مبتني بر امواج الكترومغناطيسي فرا پهن Tunnel Positioning System Based on Electromagnetic Ultra Wideband Smart زمينه فني اختراع مربوط اين اختراع در زمينه مهندسي برق و الكترونيك ميباشد و در حقيقت يك موقعيت سنج و سيستم ضد برخورد مبتني بر هوش مصنوعي و امواج الكترومغناطيسي فراپهن ميباشد مشكل فني و بيان اهداف اختراع در صنايع مختلف همواره امكان برخورد وسايل نقليه به يكديگر وجود دارد. از جمله اين وسايل ميتوان به انواع جرثقيلهاي بزرگ كه در كنار يكديگر حركت ميكنند و يا ليفتراكها، تراورسها و.... نام برد. بنابراين وجود يك سيستم موقعيتياب كه بتواند بدون استفاده از ماهوارههاي مدار زمين موقعيت اين وسايل را مشخص كند و از تصادف و برخورد آنها جلوگيري كند امري ضروري است. اين اختراع بهطور مختصر ميتواند شامل دو دستگاه تا بيش از 100 دستگاه مرتبط با يكديگر باشند بهطوريكه همه دستگاهها (objects) ميتواند موقعيت خود را نسبت به ديگران با خطايي در حد 10 سانتيمتر درك كنند. توان مصرفي هر دستگاه به دليل استفاده از امواج الكترومغناطيسي فراپهن با فركانس بيش از 3GHz براي ارسال و دريافت اطلاعات با baud rate در حدود 6.8 Mbps بسيار ناچيز است و در حد -20dB ميباشد. در اين راستا اهداف اين اختراع شامل ايجاد سيستمي كه كمترين مصرف انرژي الكتريكي (در حدود 120 ميلي آمپر) نسبت به كليه تجهيزات متناظر داشته باشد. 2- دقت اندازهگيري 1 سانتيمتر است و محاسبه زاويه ندارد. 3- قابليت اتصال بهصورت اينترنت اشيا داشته و كليه برنامهها توسط هر نرمافزار موبايلي و غيرقابل انجام است. 4- در هر مكاني كه قرار است ايمن شود كليه دستگاهها يكديگر را شناسايي ميكنند (يك قابليت منحصربهفرد است) و بهصورت تحت شبكه كار ميكند. 5- اين اختراع ميتواند بهصورت متوالي به ساير دستگاهها ارتباط برقرار كند. شرح وضعيت دانش پيشين و سابقه پيشرفتهايي كه در ارتباط با اختراع ادعايي وجود دارد تا كنون در دنيا سيستمهاي ضد برخورد بهصورت ليزري، آلتراسونيك و در سالهاي اخير سيستمهاي راداري پيشنهاد شده است. سيستمهاي ليزري بسيار محيط اطراف وابستگي داشته و در صورت آلودگي نميتوانند بهدرستي عمل كنند همچنين از منظر اقتصادي داراي عمر كوتاه
سیستم درایو کنترل سرعت موتور DC ویژه بهرهبرداری از آلمولاتور پود
موارد یافت شده: 13